Kim op reis in Kos

Problemen met de verbinding, samenvatting van gisteren, Island Tour Kos

Donderdag 27 april 2017

Normaal gesproken wilde ik dagelijks gaan schrijven, maar door de vele verbindingsproblemen continu met het internet hier, lukt dat dus niet meer. Ik baal echt enorm, maargoed. Het is niet anders en ik doe hard mijn best hiervoor. Mochten er alsnog mensen benieuwd zijn naar wat we gisteren gedaan hebben: de hoogtepunten waren vooral dat we met Smite gewonnen hadden met ons groepje, en dat ik gewonnen had met Darts, oftewel had ik gisteren twee diploma's gescoord. Op Koningsdag nog wel!


Island Tour Kos

vanochtend hadden we de wekker om 7 uur staan, want er stond wel degelijk iets geweldigs op het programma: een Island Tour over het hele eiland Kos. Eerst hebben we heel wat geleerd over honderden jaren voor Christus en over de archeologie en geschiedenis van toen, namelijk bij het Asklepieion. Het was toen één van de eerste ziekenhuizen, gebouwd op van die typisch Griekse zuilen. HetAsklepieionvan Kos is de belangrijkste archeologische plaats op het eiland. Het antieke sanatorium ligt bijna 4 km in zuidwestelijke richting, buiten de huidige eilandhoofdstad op een met cipressen beboste heuvel, bijna 100 m boven de zeespiegel. Ze werd in1902naar aanwijzingen van de uit Kos afkomstige historicusIakovos Zaraftisdoor de Duitse archeoloogRudolf Herzogontdekt en blootgelegd. De opgravingen werden tot1904verdergezet. Ik vond het echt het mooiste gedeelte van de tour, meteen al. Erg bijzonde dat er nog wel enkele overblijfselen van liggen en zelfs stonden er nog enkelen overeind. Schitterend!

Daarna zijn we doorgereden naar Zia. Lagoudi-Ziais een toeristischbergdorpop hetGriekseeilandKos. Het dorp ligt halverwege op het Dikeosgebergte, niet ver van Pyli. Zia is sterk gericht op toerisme en er zijn dan ook talrijke horecagelegenhedenenwinkeltjes, vooral op het gebied vantextielenkruiden, gevestigd. Daar hadden we een ongelooflijk mooi uitzicht vanaf het berggebied, zo naar beneden richting de zee. Prachtig! Daar hebben we een grote glas ijskoffie genomen en zijn we enkele winkeltjes wezen bezoeken.

Na Zia gingen we met onze bus door naar Pyli. Pyli is een dorp in de deelgemeente (dimotiki enotita) Dikaio van de fusiegemeente (dimos) Kos, in de Griekse bestuurlijke regio (periferia) Zuid-Egeïsche Eilanden. In 2001 telde het dorp 2.431 inwoners. Puli ligt aan de centraal op het eiland nabij het heuvelachtige gebied van het eiland. In de buurt ligt ook Palio Pyli, een verlaten dorp waarvan ruïnes nog zichtbaar zijn. Daar zijn we naar één van de drie waterbronnen van Kos wezen bezoeken, met zes kranen en ontzettend vers water.

Langs het vliegveld met onderweg een stop voor een fotomoment, wat ook weer ging uiteraard om schitterende uitzichten. Kort daarna gingen we terug naar beneden, vlakbij de zee. De lunch bij een restaurant beneden vlak aan het water, wel op niveau: een prachtig uitzicht over de zee met eilanden en bergen. Mijn reisgenoot nam Souvlaki en ik had garnalen in knoflook.

Na de stop van anderhalf uur inclusief de lunch, reden we door naar een honingmakerij, daar dicht in de buurt van Kefalos waar we waren met de lunch. Daar kregen we informatie over hoe alles gedaan wordt, en later mochten we vier soorten honing proeven, als je wilde mocht je het alcoholische drankje Raki proberen maar dan met honing, en daarna kregen we een soort mini oliebolletje met kaneel gedoopt in honing na. Ook lekker!

Ik hoop dat jullie, ondanks de internetproblemen hier, toch genieten van de verhalen van mijn reisblog, ookal duurt het even iets langer. Sowieso komen mijn nieuwe fotoseries helaas iets later. Excuses daardoor!

Reacties

Reacties

Gerda

Lees het wel, weer een geweldige dag gehad.

Tas

Een verlaten dorp… dat lijkt me zo leuk en ook spannend om te zien..
Mooi geschreven Kim! Klinkt als een topvakantie. Laat het slechte internet je plezier niet bederven laiverd! X

Aeilko

Wat een prachtige verhalen.

Magda

Mooi geschreven. Je hebt ons in je verhaal weer meegenomen en mee laten genieten van een geweldige dag

Arnold Groenhagen

Weer een mooi verhaal Kim????.

Alma

Weer een prachtig verhaal Kim.

Tonny

Hoi Kim en Thijs ondanks je internet problemen kan ik toch lezen hoe jullie teis verloopt ???? ik vind de geschiedenis en de belevenissen van jullie top ???? Nog veel plezier samen ????

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!